Teologie în stația de autobuz

                Cu puțin timp înainte să încurc borcanele, autobuzele, în cazul meu, ajungeam în stație. Cum ziceam, era întuneric. Ieșisem dintr-o casă luminată direct în bezna de afară. Apoi am ajuns pe o stradă mai răsărită pe care zăpada adunată în grămezi era luminată în galben palid de becurile străzii. Am ratat de puțin un autobuz, așa că am avut ce aștepta până la următorul.
                N-am stat cu ceasurile acolo, decât 5 minute, cum ar zice bucureștenii. Cu toate astea, zăpada pe care călcam era, firește, rece și degeaba încercam să mă încălzesc cumva. În zadar măsuram stația dintr-o parte în alta că frigul tot acolo era.
                Nu mult după ce m-am pus pe așteptat, sosesc în stație și doi bătrâni, undeva la vreo 50-60 de ani fiecare. Povesteau mult și se pare că nu le păsa de frig. După apărătoarele de urechi ale unuia îmi dau seama că e destul d eîn vogă bătrânelul. În lipsă de altceva, și ca să mai treacă timpul, am ciulit urechea la ce vorbeau moșii. Vorbeau de excursia unuia dintre ei, care merge la Papa la Roma, în vizită audiență oficială cică. Interesantă treabă, îmi zic. La un moment dat, vine vorba, inevitabilă de altfel, despre bani. Așa că. după ce află costurile, bătrânelul îl întreabă pe viitorul binecuvântat al Papei, într-un clasic stil mioritic:

          Da de ce nu vă plătesc ăia?

E cel mai dulce și călduț stil al nostru: să așteptăm totul de la stat și instituții. Din fericire, prietenul de lângă îi explică printr-un rapid exercițiu, că nu poți să aștepți de la o instituție precum Biserica, oricare ar fi ea, să-și ducă credincioșii pe zeci de mii de euro în vacanțe.Desigur, nu vorbim de „Bisericile” protestante și neoprotestante când spunem că nu au bani. În cazul ăsta, din ce mi-am dat seama era vorba de Biserica Greco-Catolică.
M-am bucurat să aud o mostră de gândire corectă. Mai sunt și oameni care știu că, înainte să ceri ceva de la o structură, oricare ar fi ea, trebuie să oferi. Discuția a continuat, enoriașul Papei, ducându-l pe prieten până prin Vechiul Testament ca să-i explice cauza unei gândiri tembele, adevărată epidemie pe la noi.
Într-un sfârșit a sosit și un autobuz în stație. Cel greșit pentru mine, desigur. I-am pierdut pe simpaticii teologi prin spatele mașinii, discutând ca doi antici filozofii de viață.
Imagine preluată de pe: www.deviantart.com

Tags: ,

2 comments

  1. 1. Vorbesti mult si nu spui de fapt nimic. Tot textul se bazeaza pe SUPOZITIA ca se cere ceva fara sa se fi dat nimic inainte.
    Acuzi ca e fara sa ai macar cea mai mica idee cine e respectivul, sau ce-a facut o viata intreaga – pentru ca acum sa i se para normal sa-i fie platita “excursia” – e batran, poate ca a cotizat in fiecare Duminica, o viata intreaga. Donatiile lui poate ca au salvat sute de oameni (desi ma indoiesc sincer ca banii adunati Duminaca se duc la nevoiasi). Da, poate pe banii lui s-au dus altii in tarile calde, s-au construit ziduri ale altor biserici reci, sau poate s-a cumparat vin si paine pentru sfintele Paste. Poate ca a facut munca silnica inainte de revolutie si poate a infundat puscarii pentru convingerile sale religioase. Nu oricine pleaca in audienta la Papa, e doar corect s presupunem ca omul a trait intru Dumenzeu (chiar daca unii nu-l considera pe-al lui cel “adevarat”). Ce ar fi trebuit sa faca, mai exact, dupa parerea ta, “viitorul binecuvantat” ca sa-l trimita biserica lui la “reciclare”?
    2. AUTOBÚZ, autobuze, s.n. Automobil cu caroseria închisa sau par?ial decapotabila, folosit la transportul în comun al unui numar mare de persoane. [Pr.: a-u- – Var.: autobús s.n.] – Din fr. autobus.
    3. Nu mai intreb de ce pleci de la premisa ca protestantii si neo-protestantii au multi bani. Doar nu ei costruiesc catedrala neamului cu 400 mil. Euro in plina criza in timp ce se inchid spitale si scoli si mor oameni de foame si de frig!
    4. Si sa pui in glilimele cuvantul “biserici” langa protestanti si neoprotestanti…ai tupeu, nu gluma. Adica alea nu-s biserici si implicit nu-s religii?
    Pune sub semnul intrebarii te rog si Budismul si Hinduismul si Islamismul si care mai sunt, sa arati lumii ca Dumnezeul tau e singurul adevarat!

  2. 1. N-am ce răspunde la chestia asta. Scriu ce simt. Se întâmplă de foarte multe ori „supoziția” asta.

    2. Acuzi că e…ce? Se poate ca a cotizat, dar a cotizat pentru servicile pe care respectiva biserică i le oferă, adică slujbele religioase, nu pentru excursii. Eu n-am treabă cu el, nu-l acuz de ceva, ci am regăsit în fraza aia tembelă o mentalitate foarte frecventă pe la noi. De unde a apărut în discuție termenul „reciclare”?

    3. Pentru observația asta îți mulțumesc. Am observat pe stradă de multe ori cuvântul „autobus” și chiar mă întrebam de ce s-ar scrie așa. Nu prea am avut timp să-l caut și l-am lăsat așa, crezând că așa e corect, în pofida pronunției cu „z”. Oricum, mulțumesc!

    4. Hai să nu ne ascundem după deget…Poate că americanii sunt ortodocși? Poate că Biserica Ortodoxă oferă cadouri-momeli în lupta pentru prozeliți…Să nu vorbim de banii altora…că am nenumărate exemple.

    5. Hmm. Faci o mică, mare greșeală. Religia e una singură: creștinismul. Biserici în adevăratul sens sunt 2, cel mult 3: Biserica Catolică, Ortodoxă și Greco-Catolică. Protestantismul și neoprotestantismul au derivat din Biserica Catolică. Când vorbim de ele, vorbim de confesiuni creștine. Budismul, hinduismul, islamismul și celelalte sunt religii. Ai cam dat cu bâta-n baltă aici.

    Oricum, îți mulțumsc pentru observația de la 2. 😉

Ce ai de zis?